تاریخچه لباس

از آنجا که پوشیدن لباس یک ضرورت است، هرکس این دین را نسبت به خویش احساس می کند که ظاهر خود را به خوش آیندترین شکل ممکن عرضه کند. بنابراین پوشاک باید رنگ و طرحی هنرمندانه و زیبا داشته باشد و هم آهنگ با شرایط و محیط و باب روز باشد.

مصائب وارد بر کشور فرانسه در سال 1940، توقف موقت ارسال طرحهای فرانسوی برای زنان آمریکا را در پی داشت که خود موقعیتی مناسب برای طراحان آمریکایی فراهم آورد تا مهارت و خلاقیتهای خود را در این عرصه به نمایش گذارند. آنان به موفقیتهایی نیز نایل آمدند، ولی حاصل کارشان اعتبار و وجهه طرحهای مشهور فرانسوی را به دست نیاورد.

استعدادهای فوق العاده ای که سالها در اقتباس و کپی کردن به کار رفته بود در مسأله خلاقیت به کار افتاده برای آنکه بتوان جای طراحان فرانسوی را گرفت به زمانی طولانی نیاز است، و پذیرش هر موقعیتی با اکراه همراه خواهد بود. امید است که مسأله تولید پارچه هایی «انحصاری» به همت سازندگان پارچه های با کیفیت عالی آمریکا به آسانی حل گردد.

در حالی که حفظ ارتباط با لندن، بهره گیری از مدهای پوشاک مردانه را امکان پذیر می سازد. محدودیتی که ایالات متحده، در باره «کت و شلوار ویکتوری» و بالاپوش اعمال می کند، طراحان لباس مردانه را وادار خواهد ساخت تا دوران ساخت این جنگ را پشت سر بگذارند.

تسلط آلمان بر فرانسه به مدت بیش از چهار سال «قطع ارتباط میان پاریس و دیگر نقاط جهان را موجب گردید. این چهار سال طراحان آمریکایی را وادار ساخت تا روی پای خود بایستند، و با تکیه بر نیروی خود، علی رغم محدودیت های اعمال شده توسط قانون 85 ال1 واشنگتن، در باره طرح و جنس پوشاک، لباسهایی زیبا و قابل استفاده تولید کنند. «مزون هات»2 در جریان تهیه لباس های مراسم «روز استقلال» آمریکا و استعداد خلاق خود در ادامه طرحهای فرانسوی بروز داد. با وجود دوران «اشک و خون و رنج» و کمیابی جنس، برادران انگلیسی شجاع ما همچون گذشته، تولیدات و نیز چند تن از دوزندگان و مدلهای برجسته خود را برای ما فرستادند.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   مد چیست؟

اکنون در سال 1948، دریافته ایم که پاریس، در میان همسایگان نزدیک همچنان مشعل دار طرحهای تازه لباس است. گرچه طراحان برجسته لندن، نیویورک و کالیفرنیا، نیز به خلق آثار خود مشغولند و هر یک از مراکز طراحی، الهام بخش دیگران می گردد.

پس از جنگ جهانی دوم و گسترش همکاریهای بین المللی، مد نیز قلمروی جهانی یافت. ده سال از تحول انقلابی مد لباس زنان اروپا توسط «کریستین دیور»3 خالق «جلوه های نو»4 گذشته است. او زنان را در هاله ای از زیبایی و زنانگی قرار داد و تا سال 1975، که نابهنگام زندگی را بدرود گفت، طراحی برجسته و خلاق و رهبر مد فرانسه بود.

در سال 1951، طراحان و خیاطان برجسته ایتالیایی نیز، قدم در این راه نهادند و آثار خود را به طور گروهی و به نحوی ارزنده در شهر فلورانس به نمایش گذاردند.

در سال 1956، شهر ونیز یک نمایشگاه بین المللی در «پالازوگراس»1 قرن هجدهم برپا ساخت که یادآور این بود که در همین شهر قرون وسطایی، برای نخستین بار لباسهای جدید جانشین لباسهای سنتی شد. لباسهای راحت و شاد طراحان ایتالیایی بسیار خواستنی بود، در حالی که لباسهای زیبای رقص آنها، طرح و غنای لاتنی را داشت. معرف اسپانیا در این عرصه، «کریستوبال بالن سیاگا»2 هنرمند واقعی بزرگی، که مجموعه لباسهای خود را در پاریس و در کشورش به نمایش گذارد و «پدرو رودریگز»3 طراح مشهور این سرزمین بودند. طراحان برجسته ایرلندی نیز، با لباسهای نظیر تهیه شده از تویید، کتان، تور دستباف، پا به عرصه گذاشتند. نفوذ هنری لباسهای روستاییان اتریشی و آلمانی ناحیه تیرول4 به پوشاک برون شهری رنگ و روی خاصی بخشید. از مونیخ طرحهای غیرمتعارفی عرضه شد که بویژه برای آمریکایی هایی که در حومه شهر زندگی می کردند، راحت و مناسب بود. از خاور دور، ساریهای دستباف بی نظیر، لباسهای کیمونو و پیراهنهای راسته وارد مد غربی شد و بالاخره طراحان برجسته خودمان که جلوه آمریکایی را عرضه کردند در نمایشگاه بین المللی و نیز اروپاییان فریفته لباسهای شب روستایی آمریکایی که برایشان تازگی داشت شدند.

rol

دسته‌ها: لباس بچگانه